FANDOM

Tygrys indochiński1.jpg
Tygrys indochiński (Panthera tigris corbetti) - ssak z rzędu drapieżnych, rodziny kotowatych - podgatunek największego żyjącego kota na ziemi - tygrysa. Nazwa corbetti, pochodzi od hinduskiego myśliwego Jima Corbetta. W 2007 roku zauważono, że w Chinach nie ma już żadnego przedstawiciela tego gatunku. Ostatniego mordercę tygrysa indochińskiego skazano na 12 lat pozbawienia wolności. Nie dawno za tygrysa indochińskiego uważano także przedstawicieli żyjących w Malezji. Badania dowiodły, że jest to odrębny gatunek.

WystępowanieEdytuj

Tygrys indochiński dawniej występował w Chinach, ale teraz próżno go tam szukać. Dziko gatunek mieszka na Półwyspie Indochińskim w krajach: Birma, Tajlandia, Laos, Kambodża oraz Wietnam.

SiedliskoEdytuj

Tygrysy indochińskie żyją w lasach na terenach wyżynnych i górzystych, z których większość znajduje się na granicach poszczególnych państw. Wejście do tych obszarów jest trudne do wykonania. Z tego powodu mało wiemy o liczebności tych kotów na wolności. Samica rodzi od dwóch do trzech kociąt w miocie.

WyglądEdytuj

Samiec tygrysa indochińskiego może mierzyć 2,55 do 2,85 m., ważyć 150 - 195 kg. Duże osobniki mogą mieć 250 kg. wagi. Środek czaszki: 319 - 165 mm.

Samica jest mniejsza. Mierzy od 2,30 do 2,55 m. długości, a waga wynosi od 100 - 130 kg. Czaszka też ma mniejsze rozmiary niż u samców (275 - 311 mm.)

Ubarwienie tygrys indochiński ma brązowo - pomarańczowe.

Polowanie i odżywanieEdytuj

Tygrys indochiński2.jpg
Tygrysy indocińskie na ofiary wybierają zwykle średnie i duże ofiary w postaci zwierząt kopytnych: jeleń sambar, dzikie świnie, serau, zwierzęta krętorogie takich jak banteng i młody gaur. Te zwierzęta stanowią podstawę diety tygrysa indochińskiego. W przypadku braku takiego pożywienia drapieżni wybiera mniejsze ssaki takie jak np.: jeżozwierze oraz makaki. Małe ofiary nie dają tyle energii tygrysowi ile tego potrzebuje i po takim posiłku osobnik nie może kopulować. Czynnik ten połączony z kłusownictwem oraz zapotrzebowaniem przez medycynę chińską tych leków z tygrysa powoduje wymieranie gatunku

LiczebnośćEdytuj

W sumie jest 350 przedstawicieli tygrysa indochińskiego. Wszystkie istniejące populacje tygrysów zmagają się z kłusownictwem, brakiem pożywienia. Ostatniego tygrysa zabito i zjedzono w 2009 r. we wsi Mengala. Tygrysy żyją w wielu miejscach chronionych, w siedmiu parkach narodowych.

CiekawostkiEdytuj

  • W Wietnamie trzy czwarte zabitych tygrysów idzie do aptek. Cierpiący na ubóstwo mogą się na tym łatwo wzbogacić.

  • Liczbę tygrysów indochińskich trudno będzie zwiększyć, chyba że mieszkańcy zaczną postrzegać tygrysa bardziej cennie jako żywego niż martwego. Niektórzy chcą wykorzystać tygrysa jako rozrywkę dla ludzi.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki