Fandom

Zwierzęca Wiki

Tapir malajski

48stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Tapir malajski, tapir czaprakowy (Tapirus indicus) -
Tapir malajski.jpeg
ssaki z rzędu nieparzystokopytnych z rodziny tapirowatych. Spotykany także pod nazwami tapir induski i tapir azjatycki. Największy z czterech gatunków tapirów.

WystępowanieEdytuj

Tapir malajski występuje w Birmie, Tajlandii, Malezjii i na Półwyspie Malajski oraz na Sumatrze. Żyje w puszczach azjatyckich. Jest gatunkiem silnie zagrożony wyginięciem w naturalnym środowisku.

ParametryEdytuj

Największy z tapirów posiada długość ciała od 1,8 m. do 2,4 m. Waży 250 - 320 kg. W kłębie mierzy od 90 - 107 cm. Samice są trochę większe od samców.

WyglądEdytuj

Tapir malajski ma bardzo ciekawe umaszczenie. Głowa, szyja, kark, łopatki oraz cztery kończyny są czarne, a środkowa część tułowia jestpokryta jakby szarobiałym czaprakiem (stąd nazwa tapir czaprakowy). Są to
Tapir malajski2.jpeg
doskonałe barwy ochronne.

Tryb życiaEdytuj

Środowiskiem życia tego tapira są wilgotne lasy równikowe i monsunowe z gęstym podszytem. Jego charakterystyczne ubarwienie prawdopodobnie stanowi dobry kamuflaż w cienistym lesie, szczególnie nocą przy blasku księżyca. Aktywność tego zwierzęcia przypada na porę nocną. Jego ulubionym sposobem spędzania czasu są kąpiele wodne i błotne. Zdarza się, że sam przygotowuje sobie kąpielisko udeptując i wygniatając ziemie wokół małego źródełka. Czasami, chowając się przed drapieżnikiem lub upałem zanurza się całkowicie pod powierzchnię wody, wystawiając nad nią jedynie trąbę. Prowadzi samotny tryb życia.

OdżywianieEdytuj

Tapir malajski3.jpeg
Pokarm tapir malajski zdobywa używając na przykład trąby. Żeruje nocą. Zywi się tylko pokarmem roślinnych: liśćmi drzew, krzewów, rślin wodnych i bagiennych.

Rozmnażanie i rozwójEdytuj

Zaloty tego gatunku polegają na tym, że samiec i samica biegają w kółko wydając świszczące odgłosy i obwąchując sobie nawzajem zewnętrzne narządy płciowe. Po 13 miesiącach ciąży samica rodzi zwykle jedno, rzadko dwoje młodych. Po tygodniu może już ono podążać za matką. Usamodzielnia się w drugim roku życia. Tapir malajski może żyć ok. 30 lat.

CiekawostkiEdytuj

  • Tapir malajski zaczął być hodowany w XIX wieku, a pierwszy poród odebrano we wrocawskim zoo w 1897 roku.

Więcej w Fandom

Losowa wiki