FANDOM

Słoń afrykański1.jpg
Słoń afrykański) - gatunek ssaka z rodziny słoniowatych, największy ze współcześnie żyjących zwierząt lądowych. Żyje w stadzie na sawannie. Wcześniej uznawano go za jeden gatunek ze słoniem afrykańskim leśnym. Jest w kategorii narażony na wyginięcie.

WystępowanieEdytuj

Zasiedlał kiedyś całą Afrykę. Rzymianie sprowadzali go do swych cyrków z gór Atlasu. Dziś żyje od 12 stopnia szer. geogr. północnej do 20 stopnia szer. Licznie występuje w Sudanie, we wschodniej Afryce i w Kongo. Spotkać go można jeszcze w Rodezji, a niemal całkowicie został wyniszczony w RPA. W górach może dochodzić do 2000 m n.p.m. Jakie lasy?

Wygląd i budowaEdytuj

Samiec słonia afrykańskiego osiąga od 3 do 4,2 metrów wysokości. Samica jest mniejsza i sięga na wysokość 2,2 - 2,6 metrów. Długość słonia afrykańskiego waha się między 6 do 7,5 metrów u samców i 4.9 i 6,2 metrów. u samic. Masa ciala samców jest jak wszystko większa od samic. Wynosi 4-6 ton, przy czym samice ważą 2,1
Słoń afrykański4.jpg
do 3,2 ton. Ciosy słoni afrykańskich mierzą 5 metrów, przy wadze 30-40 kg. 

Zęby i ciosyEdytuj

Zęby to cztery łuki trzonowców po jednym z każdej strony szczęki. Mają długość 30 cm. i każdy z nich składa

ZachowanieEdytuj

Słoń jest tak ciężki, że musi spać w pozycjii stojącej i nie jest w stanie przeskoczyć przez najmniejszą przeszkodę. Jest to zwierzę spokojne, ale kiedy czuje się zagrożone, nie waha sie zaatakować przeciwnika. Porusza się z szybkością 40 km/h, nadzwyczajnie cicho i delikatnie na czubkach palców. W chwili ataku tratuje wszystko na swej drodze. Nawet lew mu ustępuje.

Sloń afrykański3.jpg
Poza niektórymi starymi samcami samotnikami, tworzy stada złożone z samic i samców w różnym wieku. Stada trzymają się razem. Noc przesypieają ukryte między drzewami i krzewami, żerują rano i pop południu, a najgorętsze godziny dnia spędzają na odpoczynku w cieniu drzew, najchętniej na brzegu rzeki lub jeziora. Z nadejściem świtu stado słoni udaje się na pastwisko, wędrując zwykle gęsiego, tam rozrasza się i każdy osobnik żeruje pojedynczo.

Chętnie tarza się w pasku lub trze energicznie o pnie drzew, aby pozbyć się pasożytów. Często kąpię się, spędzając w wodzie długie godziny, lub polewa się za pomocą swojej trąby. W przypadku suszy rozgrzebuje głęboko grunt, aby dostać się do wody, gdyż na pragnienie jest bardzo mało wytrwały.

  • Podobnie jak wśród ludzi są prawo- i leworęczni, tak też wśród słoni spotyka się osobniki chętniej posługujące się jednym z ciosów, co łatwo zaobserwować po stopniu jego zużycia.

PożywienieEdytuj

Słoń afrykański5.jpg
tylko i wyłącznie roślin: liście, kora drzew

PodjadanieEdytuj

Rozmnażanie i rozwój ,komunikacjaEdytuj

Słoń afrykański6.jpg
Jeśli słonie stracą ze sobą kontakt wzrokowy w buszu, dają znać o sobie przy pomocy głębokich, chrapliwych odgłosów. Pochodzą one z nosa, gardła i trąby. Kiedy tylko słoń dostrzeże niebezpieczeństwo, informuje o tym swoich towarzyszy nagle milknąc.

Konflikty między pojedynczymi osobnikami rozstrzygane są na ogół w sposób pokojowy. Zwierzę stojące niżej w hierarchii stada ustępuje zazwyczaj stojącemu wyżej, kiedy tylko dostrzeże, że ten wykonuje niebezpieczne gesty, takie jak zwijanie trąby czy wzbijanie tumanów kurzu. W takich chwilach można też usłyszeć charakterystyczne dla słoni trąbienie. Gesty te wykonywane są także dla odstraszenia przeciwnika.

PodgatunkiEdytuj

Słoń afrykański7.jpg
Sloń afrykański ma dwa podgatunki:
  • stepowy (L. a. oxyotis)
  • sawannowy (L. a. africana)

Słoń afrykański leśny został przeklasyfikowany do rangi gatunku.

CiekawostkiEdytuj

  • Słonie afrykańskie są uważane za zwierzęta obdarzone wysoką inteligencją. Mózg słonia waży ok. 6000 g (czterokrotnie więcej niż mózg człowieka).
  • Przeciętna długość życia słonia wynosi około 65-70 lat w stanie dzikim i do 80 lat w niewoli. Notowano
    Słoń afrykański8.jpg
    przypadki słoni osiągających ponad 80 lat.
  • Najstarsze skamieliny słoni afrykańskich pochodzą ze środkowego pliocenu.
  • Mimo że słoń afrykański jest właściwie zwierzęciem sawanny, potrafi przystosować się do innych warunków, dzięki czemu może żyć na obszarach położonych na południe od Sahary. Osiedla się jednak tylko tam, gdzie znajdują się źródła wody pitnej i miejsca do kąpieli.
  • Trąba słonia liczy 40 000 mięśni, czyli więcej niż całe ciało człowieka.
  • Największy zarejestrowany cios słonia mierzył 3,1 m i ważył niemal 105 kg

Więcej z Fandomu

Losowa wiki