Fandom

Zwierzęca Wiki

Nur rdzawoszyi

48stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Nur rdzawoszyi (Gavia stellata) -
Nur rdzawoszyi1.jpg
duży, wędrowny ptak wodny z rodziny nurów.

WystępowanieEdytuj

Nur rdzaowszyi gniazuje w tundrze i lasotundrze na północnych krańcach Eurazjii i Ameryki Północnej. W Europie można go spotkać w północnej Skandynawii wraz z Islandią, Irlandią. Występuje również w azjatyckiej Syberii. Zimuje na wybrzeżach mórz strefy umiarkowanej i subtropikalnej półkuli północnej.

W Polsce widywane są rzadko podczas przelotów nad Morzem Bałtyckim, ale regularnie (kwiecień - marzec, wrzesień - grudzień). Tylko pojedyncze osobniki zimują. Nieliczne nury spotykane są czasem w głębi lądu.

WyglądEdytuj

Wierzch ciała nura jest szarobrązowy, zimą pokryty białymi plamkami, spód ciała biały. W czasie godów głowa staje się płaska, szyja bardziej popielata, a gardło rdzawe (choć z daleka patrząc wydaje się czarne). Szata spoczynkowa składa się z niałej szyi po bokach. oczami otoczonymi czarną obwódką. Nur rdzawoszyi jest jaśniejszy od nura czarnoszyjego. Ten gatunek nura trzyma głowę i dziób charakterystycznie lekko uniesioną w górę. Długość ciała waha się między 53 a 61 cm. długości. Jest to ptak o rozpiętości skrzydeł 1,05 metra i
Nur rdzawoszyi młode.jpg

Młode

wadze 1 - 1,4 kg.

Tryb życiaEdytuj

GłosEdytuj

Jego obecność na lęgowisku zdradza gardłowe "kwak", a w czasie godów szybkie, powtarzające się dźwięki kończą się żałosnym kwileniem.

UmiejętnościEdytuj

Nur rdzawodzyi startując, zanim uniesie się w powietrze, musi wziąść rozbieg na powierzchni wody. Nury są prawdziwymi mistrzami nurkowania. Potrafią łowić pokarm, składający się głównie z ryb i mięczaków do głębokości 9 metrów. Lata z szyją wyciągniętą do przodu i nieco poniżej lini grzbietu. Pokarmu szuka do 8 km. od gniazda.

TokiEdytuj

Przylatuje na lęgowiska parami, po czym od razu rozpoczynają się toki (okres lęgowy rozpoczyna w najwyższych szerokościach geograficznych, dopiero w drugiej połowie czerwca). Pływa wtedy szybko z zadartą głową i wypiętą piersią. Co roku para zajmuje to samo miejsce. Nawet w czasie godów zarówno samiec i samica mają to samo upierzenie, choć na piersiach mają wtedy trójkątne czarnobrązowe plamy z białymi cętkami. Na ich taniec godowy składa się także nurkowanie, zabawa w bera oraz inne taneczne figury.

GniazdoEdytuj

Nur rdzawoszyi2.jpg

Nur z pisklęciem

Jest to płytka jamka, wyścielona suchymi fragmentami roślin. Znajduje się na ogół w pobliżu wody lub na małych wysepkach. Zbudowane z roślinności wodnej, wysłane mchem, torfem lub trawą, ulokowane na podmokłych terenach wśród zarośli. W przeciwieństwie do nura czarnoszyjego wybiera małe zbiorniki wodne do 1 ha. Miejsca lęgowe mogą być wykorzystywane w następnym roku.

Rozród i rozwójEdytuj

Samica składa 2 jaja o barwie brązowej z plamkami od maja do czerwca.

Wysiaduje je oboje rodzice, przy czym samica dłużej. Pisklęta wykluwają się po 28-36 dniach i po 10-12 godzinach opuszczają gniazdo i towarzyszą rodzicom w żerowaniu. Początkowo są żywione małymi mięczakami, owadami wodnymi i skorupiakami, potem małymi rybkami. Pisklęta są nieco bardziej brązowe na grzbiecie, ale ogólnie nie różnią się znacznie od dorosłych. Zdarza się, że rodzice wożą je na grzbiecie. Młode usamodzielniają się po 1,5 miesiąca.

OchronaEdytuj

Chociaż nur rdzawoszi określany jest statusem najniższe ryzyko wyginięcia jest objęty ochroną gatunkową.

Podobnie jak nurowi czarnoszyjemu zagraża mu zakwaszenie zbiorników na terenach lęgowych np. w południowej Szwecji, a na zimowiskach wycieki ropy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki