Fandom

Zwierzęca Wiki

Nosorożec sumatrzański

48stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Nosorożec sumatrzański (Dicerorhinus sumatrensis) -
Nosorożec sumat1.jpeg
jest to ssak z rodziny nosorożcowatych, rzędu anieparzystokopytnych. Jets też jedynym przedstawicielem rodzaju Dicerorhinus odkryty przez Johanna Fischera von Waldcheima w 1814.

WystępowanieEdytuj

Nosorożce sumatrzańskie żyją na terenie Azjii w państwie Indonezja dokładniej na dwóch największych wyspach: Borneo i Sumatrze. Kiedyś zamieszkiwał zarówno w górskich jak i w nizinnych, tropikalnych lasach południowo-wschodniej Azji. Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wyginięciem. W ciągu ostatnich 15 lat jego liczebność zmniejszyła się o 50% i wynosi obecnie około 300 sztuk, z czego tylko 50 żyje w naturalnym środowisku, a pozostałe w rezerwatach.
Nosorożec sumat2.jpeg
Sytuację tego gatunku pogarsza fakt, że żyje on w niewielkich, izolowanych populacjach narażonych na ciągle zwiększającą się antropopresję (między innymi wycinka dżungli) oraz kłusownictwo (w miarę wymierania populacji ceny za rogi proporcjonalnie rosną).

WyglądEdytuj

Jest to najmniejszy i jedyny owłosiony gatunek nosorożca o długości ciała ok. 200-250 cm i wysokości w kłębie ok. 100-130 cm. Waga ok. 800 kg, maksymalnie do 1000 kg. Na pysku ma dwa rogi. Ma ciemnoszarą skórę z odcieniem brunatnym spotęgowanym rdzawym odcieniem brunatnej, rudziejącej na zakończeniach włosów "sierści". Owłosienie to jest jednak rzadkie (najgęściejsze i z wyraźnie rdzawym odcieniem u osobników młodych). Z wiekiem staje się coraz rzadsze i ciemniejsze. Bardzo lekko, ale jednak są wyraźnie zaznaczone fałdy skórne
Nosorożec sumat3.jpeg
typowe dla "pancerza" nosorożców azjatyckich.

Tryb życiaEdytuj

Prowadzi samotniczy tryb życia i jest zwierzęciem tolerancyjnie terytorialnym. Sukcesywnie oznakowuje zamieszkiwany teren odchodami i moczem. Poszczególne osobniki tolerują się wzajemnie tylko w okresie rui (u tego gatunku wyraźnie sezonowej). Młode rodzą w dość krótkim przedziale czasowym, w czasie bujnej wegetacji roślin po okresie deszczowym. Długość ciąży ok. 420 dni. Częstotliwość porodów raz na 2-4 lata. W miocie jedno młode przebywające z matką do osiągnięcia samodzielności w wieku ok. 1,5 roku. Żywi się liśćmi, gałęziami, korą i owocami. Nie gardzi roślinami uprawnymi. Żyje 35-45 lat.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki