Wikia

Zwierzęca Wiki

Nosorożec indyjski

Dyskusja0
45stron na
tej wiki

Nosorożec indyjski, pancerny (Rhinoceros unicornis) - nieparzystokopytny ssak z rzędu Nosorożcowatych. Ten gatunek jak każdy gatunek nosorożca wygląda trochę prymitywnie. Ma jeden róg, którego niektóre osobniki zniewolone prawie nie mają. Występuje naturalnie w południowym Nepalu i północnych Indiach.

WyglądEdytuj

Parametry nosorożca indyjskiego
Długość ciała 1,5 - 3,8 m.
Wysokość w kłębie 1,5 - 1,9 m.
Długość ogona 60 - 90 cm.
Masa ciała 1,6 - 2,2 (maks 3) tony
Długość rogu do 57 cm.
Nosorożec indyjski1.jpeg
Nosorożec indyjski ma nagą skórę o barwie ciemnoszarej i tworzy masywne fałdy. Przypominają one pancerz lub średniowieczną zbroję. Włosy występuje jedynie w postaci kępek szczeciny na obrzeżach uszu i kity na końcu ogona. róg nosorożec indyjski ma pojedynczy, u osobników żyjących w neiwoli starty i niewielki.

WystępowanieEdytuj

Nosorożce indyjskie występują na otwartych terenach trawiastych i terenach podmokłych części południowego Nepalu i północno - wschodnich Indii.

Rezerwaty z nosorożcami indyjskimiEdytuj

  • indyjski park narodowy Kaziranga został stworzony specjalnie na potrzeby ochrony nosorożca indyjskiego
  • indyjski park narodowy Manas, gdzie oprócz nosorożców indyjskim występuje m. in. słonie indyjskie
  • nepalski park narodowy Chitwan

Tryb życiaEdytuj

Nosorożec indyjski2.jpeg
Zwierzę to prowadzi samotny tryb życia. Preferuje tereny nizinne położone w pobliżu wody. Sporo czasu spędza nurzając się w błocie. Potrafi dobrze pływać. Ze zmysłów ma najlepiej rozwinięty węch i słuch. Wzrok jest bardzo słaby -nosorożce są prawdziwymi krótkowidzami. Nosorożec indyjski porozumiewa się dźwiękami i sygnałami zapachowymi (mocz, odchody, gruczoły zapachowe na stopach). Na zagrożenie reaguje ucieczką, ale kiedy musi się bronic (podobnie jak w czasie walk między samcami) używa jako broni ostro zakończonych dolnych kłów, a nie rogu.

OdżywianieEdytuj

Nosorożec indyjski żeruje najczęściej rano i wieczorem. Jego pokarm stanowią przede wszystkim wysokie trawy, ale zjada także pędy drzew i krzewów, trzciny oraz płody rolne i rośliny wodne. Podczas pobierania jedzenia używa chwytnej górnej wargi.

Rozmnażanie i rozwójEdytuj

Nosorożec indyjski4.jpeg
Samice rodzą po raz pierwszy pomiędzy szóstym, a ósmym rokiem życia. Po ciąży trwającej 17 miesięcy na świat przychodzi tylko 1 młode, którego masa stanowi tylko kilka procent masy ciała matki. Towarzyszy ono matce do czasu następnego porodu, czyli ok. 3 lata. Nosorożec indyjski żyje ok. 40 lat.

LiczebnośćEdytuj

Nosorożec indyjski zaliczany jest do kategorii VU (narażony na wyginięcie). Jest to dużym sukcesem, ponieważ ten gatunek jeszcze sto lat temu chylił się ku wygienięciu. W czasach obecnych chociaż populacja jest o kilkanaście razy większa to nadal nosorożców jest stosunkowo mało (ok. 3000 osobników). Nosorożec indyjski jest drugi co do liczebności z nosorożców po całkiem dużej populacjii nosorożca białego.

Wykres nosorożca indyjskiego.jpg

Nosorożec indyjski w kulturze i medycynieEdytuj

W krajach południowej Azji panuje przekonanie, że wszystko co pochodzi od nosorożca, ma właściwości cudowne i lecznicze, w szczególności jego róg i krew. W Nepalu w czasie wypełniania obrzędów religijnych składano dawniej ofiary z krwi i mięsa nosorożców. W Indiach istniał zwyczaj wypijania jego krwi podczas
Nosorożec indyjski3.jpeg
pewnych uroczystości świątecznych lub przynajmniej picia wody i mleka z kubków wyrzeźbionych z rogu tego zwierzęcia. Kto chciał się zabezpieczyć od złośliwości złych duchów i chorób, wieszał u wejściowych drzwi domu ampułkę z moczem nosorożca.

Róg nosorożca indyjskiego, podobnie jak krew i mocz są bardzo poszukiwanym surowcem we wschodniej medycynie ludowej. Dlatego gatunek ten jest wciąż zagrożony przez kłusownictwo. Jednym ze sposobów ochrony przed kłusownikami jest odcinanie rogu u żyjących na swobodzie osobników.

CiekawostkiEdytuj

  • W 1513 roku pierwszy nosorożec indyjski popłynął do Europy jako prezent dla króla portugalskiego. Okaz ten wzbudził prawdziwą sensację i został uwieczniony przez sławnego niemieckiego malarza Albrechta Dürera.

Więcej od Wikii

Losowa wiki