Fandom

Zwierzęca Wiki

Lampart morski

48stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Lampart morski
Lampart morski1.jpg

Młody lampart morski

(Hydrurga leptonyx) - gatunek drapieżnego ssaka morskiego z rodziny fokowatych. Żyje na Antartydzie.

WystępowanieEdytuj

Lampart morski zamieszkuje lody Antarktyki. Zimą wędruje na wody w sąsiedztwie wysp antarktycznych i południowych krańców kontynentu.

WyglądEdytuj

Lampart morski może mierzyć 2,5 - 3,5 metra. Samica jest większa od samca. Waży ona 370 - 500 kg., za to samiec 270 - 330 kg. Ciało lamparta morskiego ma kształt cylindryczny, pod skórą znajduje się gruba warstwa tkanki tłuszczowej. Pysk tego zwierzęcia jest wydłużony, zęby ostre i długie. Ubarwienie zwierzęcia może być dwojakie: albo szara lub czarna sierść i jasnoszary spód albo sierść szara z czarnymi cętkami. Jego kły i
Lampart morski3.jpg
siekacze ukształtowene są do chwytania i rozdzierania zdobyczy, a zęby trzonowe dobre do trzymania i cięcia ze względu na ich ostre krawędzie. Trzonowce mają guzki służące do odcedzania kryla.

Tryb życiaEdytuj

Lampart morski potrafi szybko pływać, osiągając prędkość do 40 km na godzinę. Może wyskakiwać z wody na wysokość 2 metrów. Na lądzie porusza się powoli i niezgrabnie. Często można spotkać go blisko pływającej kry. Na morzu prowadzi samotny tryb życia lub, w okresie rozrodczym, żyje w rodzinach typu monogamicznego. Rodziny takie można zobaczyć odpoczywające na krach lodowych.

OdżywianieEdytuj

Lampart morski2.jpg
Lampart morski jest drapieżnikiem. Jest bardzo zwinny i skuteczny w łapaniu zdobyczy. poluje na pingwiny i foki. Co ciekawe jest jedynym fokowatym, który poluje na inne fokowate. Kryle i ryby dopełniają jego dietę. Często zaczaja się na brzegu i czeka aż ofiara wyskoczy z wody, po chwili na ogół delektuje się jej smakiem, chyba że potencjalnej ofierze uda się umkną z życiem.

Rozmnażanie i rozwójEdytuj

Lampart morski4.jpg
Lampart morski tworzy rodzinę typu monogamicznego. Samce nie musi toczyć tak wielu walk z rywalami o względy samicy jak u innych gatunków poligamicznych. Ciąża trwa 2 miesiące. Zazwyczaj rodzi się jedno młode. Samice osiągają dojrzałość płciową w wieku od 3 do 4 lat. Samce zaś po 4 - 6 latach. Żyje do 20 lat.

CiekawostkiEdytuj

  • Lamparty morskie odznaczają się dużym stopniem agresji. Nierzadko zdarza się, że atakują ludzi. Badacze obszarów antarktycznych muszą zakładać specjalne ochraniacze na pontony, aby uniknąć rozerwania ich przez te zwierzęta. W 2003 r. miał miejsce wypadek, w którym naukowiec nurkujący w pobliżu stacji badawczej został zabity przez lamparta morskiego.

Więcej w Fandom

Losowa wiki